reklama

Re: FW: precitaj a preposli... alebo prečo nemám srdce

Za účelom univerzálneho poučenia všetkých mojich kamarátov (a predovšetkým kamarátiek, lebo ony sú v tomto oveľa väčší profíci) si dovolím začať úplne nevšedne a prívetivo: Milí ľudia, ktorí sedíte za počítačom a bezmyšlienkovite posielate emaily, ktoré majú v predmete správy text "Precitaj a posli dalej" alebo "Mozes urobit dobry skutok", či niečo podobné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Redakčná poznámka: Pre osoby znalých neodhalených krás spemu a hoaxu ponúkam priamo video na konci článku... pre ostatných - ku záverečnej kapitole sa trpezlivo prelúskajte poctivým čítaním ;-)

A. Odpoveď pre ľudomilných užívateľov

Správa, aká mi došla, je úplne fantasmagorická a nezmyselná.

Príklad správy, aká mi došla, a je úplne fantasmagorická a nezmyselná: PREDMET SPRAVY: Verím, že máš srdce
KOMU: <celý telefónny zoznam>

Ak vymažeš tento mail, bude to znamenať, že nemáš srdce. Som 29-ročný otecdieťaťa, ktorým nás Pán Boh obdaroval. Naša dcérka ma meno Renáta. Nedávno lekár zistil rakovinu v jej malej hlavičke. Jediná možnosť je operácia, na ktorú však nemáme dostatok finančných prostriedkov. AOL a ZDENT nám umožnili pomôcť a to spôsobom , že posielam tento mail tebe a ty ho pošleš iným 3 ľuďom. AOL počíta ľudí, ktorí dostali tento list. Každá osoba, ktorá otvorí a pošle list ďalej najmenej 3 osobám, daruje nám 32 centov. Prosím, pomôž nám!

Vojtech XXXX
XXXXXXXX 4 040 23 Košice Slovensko
+421 907 XXX XXX

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

(V origináli mi došli kompletné osobné údaje.)

Po prvé, chcem vidieť, ako firma AOL či nejaký ZDENT chce počítať ľudí, ktorým došli správy - TO NIE JE MOŽNÉ - ibaže by dostali informácie od serverov (napr. Yahoo, Centrum.sk, Gmail), a to by bolo zasahovanie do súkromia jak vyšité; zároveň neverte, žeby to tí poskytovatelia umožnili a koniec-koncov, na svete sú ich tisíce a tisíce (však len na Slovensku je Centrum, Azet, Pobox, Post, Szm a kopu ďalších).

Iný spôsob počítania by sa sčasti aj dal urobiť, a to taký, že by sa poslal jeden email aj do AOLu - ale ak si všimnete zoznam ľudí v kolónke KOMU (adresát), nič také tam nenájdete...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po druhé, denne nám chodí emailom kopa spamu - neznámy adresát, zvyčajne v cudzom jazyku - človeka to už ani nenapadne čítať a hneď to maže; v našom prípade však emailovú poštu posiela človek, ktorého poznáme - preto je tato forma "spamovania" oveľa rafinovanejšia, ale obťažuje rovnako a zároveň je (a to som presvedčený) úplne nezmyselná.

Po tretie, ak AOL či iná firma sú také šľachetné (t. j. že majú "srdce" :-), že chcú pomôct dievčatku s rakovinou, urobia to priamo a nech si to dajú aj do novin ako reklamu (že to ONI jej pomohli), ale pri takomto spôsobe - cez internet - sa len zneužíva dôverčivosť ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napokon, po štvrté, emocionálne vydiera - namiesto "prosím, môžete poslať", či niečoho podobného, "ak nepošleš ďalej tamten email, nemáš srdce" - tak bohužiaľ, ja nemám srdce.

Akože táto odpoveď na prototyp vyššie uvedeného emailu má len informačnú hodnotu a nikoho som sa ani náhodou nechcel dotknúť; len skutočne treba zvažovať, či všetko, čo je v internetovom priestore, je také dôležité a také zaujímavé, že to treba poslať polovičke Slovenska...

S pozdravom

Stanley

B. Odpoveď na reakcie ľudomilných užívateľov

1. Ale ja neposielam také veci, za ktoré mi AOL alebo Bill Gates zaplatí XY centov, nanajvýš ak pošlem nejaké zaujímavé reťaze, ktoré človeku osožia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak tuna bezpochyby ide o osoh - najmä ak ide o priamu výzvu na preposielanie, prípadne podporenú hrozbou nešťastia, ak tak neurobíte. No, neviem, či je to najlepší spôsob zvyšovania si štatistiky počtu odoslaných správ.

Iným prípadom sú emaily typu pomodli sa 5 otčenášov a 10 zdravasov, keď to pošleš 8 ľuďom, oni ďalším, a tak ďalej, tak to teda bude mohutný modlitbový útok, a hneď nám bude všetkým lepšie... Bohužiaľ, kto sa si na modlitbičku čas vyhradiť vie, nebude sa tým veľmi spravovať (nakoľko keď surfujem, plním si povinnosti alebo trávim voľný čas), a komu to je srdečne jedno, tak bude mať uvedenú žiadosť hlboko v paži.

2. Hádam sa tým nechce povedať, že nemožno posielať žiadne pekné obrázky, hudbu, či prezentácie.

Dajme tomu, že nechce. Hlavne ak ide opäť raz o emaily majúce v predmete magické slovné spojenie FWD: FW FW: RE:, to zaiste na prvý pohľad vyjadrí umeleckú krásu priložených súborov. Konkurentom tomu môže byť azda len prezentácia, ktorá má 50 snímkov, a na konci opäť raz tu preslavenú formulku, že pošli 10 ľuďom, a ak sa Ti vratí 10-krát, si super, keď 5 razy, máš na čom pracovať a keď ani raz, tak sa čudujem, že si ešte nespáchal samovraždu.

3. A predsa, niekedy sa fakt čosi podarené nedá nepreposlať...

Súhlasím, ibaže takáto situácia by nemala nastávať aspoň trikrát za každý deň. Podľa môjho skromného názoru je dôstojné a správne - vhodne pomenovať predmet správy (bez akýchkoľvek FWD: RE: FW), ďalej z tela správy vymazať akúkoľvek zmienku o tom, že tento email dorazil do mojej schránky pred 5 minútami (vrátane celej plejády emailov), a napokon osobne oceňujem aj zopár teplých osobných slov. Ale to je iba môj pohľad na vec.

C. Kapitola záverečná - oslava života

Zdieľanie vzájomných radostí a starostí po nekonečných stráňach internetu by malo ostať v rozumných medziach. Hlavne ak spolu hovoria osoby, ktoré bývajú od seba päť a pol metra, a ich jediným komunikačným médiom je ajsíkjú. Kríza medziľudských vzťahov 21. storočia spočíva aj v nedostatku vzájomných osobných zážitkov.

Lebo ja už nechcem vidieť smajlíkov, ja chcem vidieť mimiku a gestá LIVE!

Názov: Celebrate / Oslavuj
Réžia: Christian Anderson-Ramshall a Adam Watson
experimentálny film (1 min.), UK, 2007
Prameň: festival minútových a päťminútových filmov, www.azyl.sme.sk

((video_celebration))

Stanislav Takáč

Stanislav Takáč

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mladý človek z KVP, ktorý sa rád nechá zverbovať na akčné podujatia, má kladný vzťah k aktívnemu športu a aktívnej hudbe, často sa šprtá v zákonoch, politike (a v nose), je veriaci (aspoň dúfam), nepreberá v jedle ani v pití a má rád podlampové podbránové debaty. Človek, ktorý by rád zanechal za sebou stopu... Zoznam autorových rubrík:  Mládenca príhody a skúsenostiBásničkyRady do životaStopy v duši

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu